Inför diagnosen på fredag gäller att de läser igenom sid. 58-71 i Koll på No 6 "läsebok".
Repeterar de svar som skrivits in i Aktivitets/Arbetsboken på sid. 48-57 samt s.60-61.
Vi kommer i morgon onsdag att göra en sista genomgång tillsammans.
Nedan finns sammanställningar som jag gjort över några sidor, vad du behöver kunna inför diagnosen samt länkar där begrepp/ord kan tränas via glosor.eu.
Jag har även lagt in övningar på Bingel.se där du kan gå in med ditt konto och lösenord för att träna. //Lill
Inför NO-diagnos på kapitel 4; Ämnen omkring oss.
·
Atomer
Du ska veta att:
- allt är uppbyggt av atomer.
- alla atomer har en kärna i mitten.
- att vi idag kan dela atomer.
- det finns mindre partiklar än atomer, DE ÄR ALLTSÅ INTE DET MINSTA SOM FINNS.
- När två eller flera atomer sitter ihop = en molekyl.
Du ska veta att:
- allt är uppbyggt av atomer.
- alla atomer har en kärna i mitten.
- att vi idag kan dela atomer.
- det finns mindre partiklar än atomer, DE ÄR ALLTSÅ INTE DET MINSTA SOM FINNS.
- När två eller flera atomer sitter ihop = en molekyl.
·
Ämnen
-
Ämnen som bara innehåller EN SLAGS ATOMER
(samma) t.ex järn, koppar och syre = GRUNDÄMNE. (idag känner vi till ca 100
olika och de syns på det periodiska systemet)
-
När atomer från två eller flera olika grundämnen
sitter ihop = kemisk förening.
tex. järnoxid (rost = järn +syre), koldioxid (kol + syre), socker (kol+syre+väte).
tex. järnoxid (rost = järn +syre), koldioxid (kol + syre), socker (kol+syre+väte).
·
Mineral
- Kemiska föreningar i berggrunden = mineraler (ex. fältspat, kalksten och kvarts)
- Kemiska föreningar i berggrunden = mineraler (ex. fältspat, kalksten och kvarts)
·
Metaller
- Aluminium, järn, guld och koppar är några exempel på metaller.
- några gemensamma egenskaper för metaller är tex. glansiga och hårda men ändå lätta att forma, leder värme och elektricitet bra.
- Aluminium, järn, guld och koppar är några exempel på metaller.
- några gemensamma egenskaper för metaller är tex. glansiga och hårda men ändå lätta att forma, leder värme och elektricitet bra.
·
Malmer
- finns också i berggrunden och är mineral som innehåller mycket metall.
- finns också i berggrunden och är mineral som innehåller mycket metall.
·
Gruvor
och dagbrott
- Att man bryter malm och mineraler med hjälp av gruvor (gräver under markytan) eller dagbrott (gräver på markytan)
- Att man bryter malm och mineraler med hjälp av gruvor (gräver under markytan) eller dagbrott (gräver på markytan)
·
Järn:
- rostar (och går till sist sönder) i kontakt med syre och fuktigt klimat som ex. regn.
Om du använt järn i ett staket som rostar och går sönder måste det bytas ut mot ett nytt.
- rostar (och går till sist sönder) i kontakt med syre och fuktigt klimat som ex. regn.
Om du använt järn i ett staket som rostar och går sönder måste det bytas ut mot ett nytt.
·
Legering
- legering = när man blandar två olika metaller som då får helt nya egenskaper.
- legering = när man blandar två olika metaller som då får helt nya egenskaper.
Ex.
järn + nickel = rostfritt stål eller järn+ krom = rostfritt stål
För att ha möjlighet att nå högre betyg än E behöver du
också kunna:
·
Förklara varför det finns så enormt många fler
ämnen än de ca 100 grundämnena.
(de som vi ser i det periodiska systemet).
(de som vi ser i det periodiska systemet).
·
Kunna berätta om hur man framställer järn.
·
Kunna förklara kolets kretslopp (obs! efter
bilden på sid 63 i boken)
·
På vilka sätt vi människor kan påverka Kolets
kretslopp och ex. hur vi kan minska vår påverkan.
·
Varför vi ska återvinna metaller, tex. Aluminium
i burkar.
Länkar till glosor.eu
Sammanfattningar vi gjort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar