Etiketter

fredag 5 februari 2021

SVENSKA ordkunskapsläxa till tisdag 9/2

Du ska kunna förklara och stava orden i korsordet. 

Längst ner har jag också satt in orden i meningar, som en ytterligare hjälp att förstå. 



1.     1. Idag fick vi soppa gjord på palsternacka i skolan. (palsternacka = en grönsak)

2.  2. Min mamma beordrade mig att städa mitt rum.
(befalla, tvinga någon att utföra något)

3.  3. För att baka bullar behövs flera olika ingredienser, tex. Jäst, mjöl och socker.
(innehåll, beståndsdelar)

4. 4. Bo och Lisa hamnade i en dispyt om vilket TV-program de skulle se.
(gräl, tvist, ordväxling)

5. 5. ”Plattorna på spisen” = spishäll

6. 6. Idag hade pappa tillagat tacos till middag.
(Göra i ordning, bereda, tillreda)

7. 7. Lisa tittade skuldmedvetet på sin mamma som kom på henne när hon tog godis utan att fråga först.
(skamset, ångerfullt)

8. 8.Tåget har anlänt till Motala.
(kommit fram, infunnit sig)

9.9.  En ren är ett djur som samerna i norr äger och sköter om.

1110. Eva fick ett recept på hur man lagar pizza av mig.
(beskrivning av hur man tillagar en maträtt/bakar en kaka)

Jag fick et recept på medicin av doktorn.
(när man är sjuk kan doktorn skriva ut medicin på recept)

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar