Etiketter

fredag 28 september 2018

Veckan som gått och två veckor framåt.




Efter en intensiv vecka i hälsans tecken med flera schemabrytande aktiviteter genomförde era barn idag en avslutande skoljogg/skolbroloppet. De kämpade på bra!! Härligt att se. 

Bildresultat för höstHär kommer planering för två veckor framåt. Den läsläxa som ska gälla delas ut av Eva på måndag 1/10, vi har gått igenom tillsammans idag kring hur den ser ut. 
Under vecka 40 kommer jag även att lägga ut en länk till glosor.eu där eleverna kan träna inför No-diagnosen fredag 12/10.
Vi kommer att träna i skolan också. 
Hoppas alla får en skön hösthelg! // Lill




            Planering v. 40-41 klass 4 B

Svenska:  Vi börjar med en liten, men ack så viktig, LÄSLÄXA VARJE DAG! Se baksidan för mer information!

Matematik: Vi gör en liten diagnos/ test på det vi hittills arbetat med och som visar om man behöver TRÄNA MERA. Sedan fortsätter vi med kapitel 2 ”multiplikation och division”.

So:  Årstider och klimat.  Historia: Läsläxor om Istiden och Stenålder.

No:  Avsluta kapitlet om skogen. Vi börjar med NTA (Naturvetenskap ochTeknik för Alla) ”Frö till frö” och kapitel 2 som handlar om naturen på hösten.

Engelska: Vi repeterar ”allt vi hittills gjort”, kapitel 1-4 och har sedan första engelskprovet på dessa kapitel.

Läxor och annat viktigt till följande dagar:
vecka 40
måndag 1/10
MA-diagnos på kapitel 1.
tisdag 2/10
MA: eventuellt  ”Träna Mera” i Alfaboken  efter diagnosen, Annars läxfritt.  IDROTT
onsdag 3/10
IDROTT
torsdag 4/10
STUDIEDAG=LEDIGT     
ENG
: öva inför provet chapter 1-4  nästa vecka; se bloggen + göra klart i workbook
SO:  Öva på sammanfattningen om Sverige som du skrev i so-skrivboken. Du ska kunna berätta för andra om allt, så att de förstår.
(Du får berätta under fredagens lektion)
fredag 5/10
SV: Veckans ord: anledning, borta, cykel, efter, elva, farligt, genom, hemma, hundar, igen
Öva stavning och skriv en fin mening till varje ord! Försök ha med beskrivande ord= adjektiv!          IDROTT
vecka 41
tisdag 9/10
MA:  Multiplikationstabeller ”traggla/ öva/ träna /befäst/ tjata/ plugga” – det är enda sättet! IDROTT
onsdag 10/10
IDROTT
torsdag 11/10
ENG: PROV 1 (exakt vad man ska kunna kommer på bloggen!)
fredag 12/10
SV: Diktamensläxa; Att kunna skriva en kortare text själv som Eva läser högt.
NO:  Diagnos/ test på kapitel 1 (Du har fått en lapp av mig vad du ska kunna + du kan se den på bloggen.). IDROTT
Hej!
Nu är samtalen nästan klara och vi tycker det har varit trevligt att träffa er alla. Nu börjar skolarbetet komma igång ”på riktigt”; i början var det mycket repetition av grundläggande kunskaper från lågstadiet, men nu kommer vi mer och mer in på själva mellanstadiekursen. ”Uppdragen/läxorna” förbereds alltid i skolan, där det huvudsakliga arbetet ska ske, men man behöver REPETERA/ BEFÄSTA/ ÖVA/ FÖRHÖRAS hemma. Har man varit borta/ sjuk (eller arbetat ineffektivt) så kan man behöva arbeta ikapp hemma. Det kan också hända någon gång att man får vara kvar en stund efter skolan och jobba ikapp om man av olika orsaker ej klarat läxförhör/ prov. Nu i år 4 byggs många ”grunder” som man behöver behärska för att kunna ”bygga vidare” allt mer utvecklade kunskaper.
Ni är alltid välkomna att komma och vara med en stund/ en dag i skolan; gör det!

Många hälsningar Lill  



Till föräldrar angående
LÄSTRÄNING HEMMA

En god läsförmåga är grunden till nästan allt skolarbete. Vissa barn läser mycket och gärna, andra lite och ogärna. Jag har märkt att läsförmågan skiftar mycket i klassen, och därför satsar vi extra mycket på ren lästräning ett tag framöver. Eleverna kommer att ha en liten, liten läsläxa hemma varje dag. Detta för att träna läsfärdigheten samt stimulera läsintresset hos alla. Uppgiften består i att läsa den KORTA läxtexterna tyst + högt fyra dagar i veckan.
Texten skall läsas/ övas tills eleven kan läsa högt HELT UTAN ATT STAKA SIG, MED BRA FLYT, RÄTT UTTAL OCH BETONING.
Detta innebär att vissa kommer att behöva öva mer än andra. Låt ditt barn öva tyst först, och sedan läsa upp högt. Ge inte upp förrän det flyter ”perfekt”.

Lite, varje dag, ger stor utdelning i längden.

Det är mycket viktigt att stötta och stimulera barnens läsning i övrigt, exempelvis genom att:

·        Lyssna på barnet när det läser högt
·        Prata om/diskutera texter, förklara svåra ord om du kan.
·        Läs själv högt för barnet.
·        Försök att skapa en positiv stämning kring läsningen. Fokusera på framstegen/det som går bra, ge beröm.   


Lycka till ! Hälsningar Eva



          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar