Efter en intensiv vecka i hälsans tecken med flera schemabrytande aktiviteter genomförde era barn idag en avslutande skoljogg/skolbroloppet. De kämpade på bra!! Härligt att se.
Här kommer planering för två veckor framåt. Den läsläxa som ska gälla delas ut av Eva på måndag 1/10, vi har gått igenom tillsammans idag kring hur den ser ut.
Under vecka 40 kommer jag även att lägga ut en länk till glosor.eu där eleverna kan träna inför No-diagnosen fredag 12/10.
Vi kommer att träna i skolan också.
Vi kommer att träna i skolan också.
Hoppas alla får en skön hösthelg! // Lill
Planering v. 40-41 klass 4 B
Svenska: Vi börjar med en liten, men ack så viktig, LÄSLÄXA
VARJE DAG! Se baksidan för mer
information!
Matematik: Vi gör en liten diagnos/ test på det vi
hittills arbetat med och som visar om man behöver TRÄNA MERA. Sedan fortsätter
vi med kapitel 2 ”multiplikation och division”.
So: Årstider
och klimat. Historia: Läsläxor om Istiden
och Stenålder.
No: Avsluta kapitlet om skogen. Vi
börjar med NTA (Naturvetenskap ochTeknik för Alla)
”Frö till frö” och kapitel 2 som handlar om naturen på hösten.
Engelska: Vi repeterar ”allt vi hittills gjort”,
kapitel 1-4 och har sedan första engelskprovet på dessa kapitel.
Läxor och annat viktigt till
följande dagar:
vecka 40
måndag 1/10
|
MA-diagnos på kapitel 1.
|
tisdag 2/10
|
MA:
eventuellt ”Träna Mera” i Alfaboken efter diagnosen, Annars läxfritt. IDROTT
|
onsdag 3/10
|
IDROTT
|
torsdag 4/10
|
STUDIEDAG=LEDIGT
ENG: öva inför provet chapter 1-4 nästa vecka; se bloggen + göra klart i workbook SO: Öva på sammanfattningen om Sverige som du skrev i so-skrivboken. Du ska kunna berätta för andra om allt, så att de förstår. (Du får berätta under fredagens lektion) |
fredag 5/10
|
SV: Veckans ord: anledning,
borta, cykel, efter, elva, farligt, genom, hemma, hundar, igen
Öva stavning och skriv en fin mening
till varje ord! Försök ha med beskrivande ord= adjektiv! IDROTT
|
vecka 41
tisdag 9/10
|
MA: Multiplikationstabeller ”traggla/ öva/
träna /befäst/ tjata/ plugga” – det är enda sättet! IDROTT
|
onsdag 10/10
|
IDROTT
|
torsdag 11/10
|
ENG: PROV 1 (exakt
vad man ska kunna kommer på bloggen!)
|
fredag 12/10
|
SV: Diktamensläxa; Att kunna skriva
en kortare text själv som Eva läser högt.
NO:
Diagnos/ test på kapitel 1 (Du har fått en lapp av mig vad du ska
kunna + du kan se den på bloggen.). IDROTT
|
Hej!
Nu är samtalen nästan klara och vi tycker det har varit trevligt
att träffa er alla. Nu börjar skolarbetet komma igång ”på riktigt”; i början
var det mycket repetition av grundläggande kunskaper från lågstadiet, men nu
kommer vi mer och mer in på själva mellanstadiekursen. ”Uppdragen/läxorna”
förbereds alltid i skolan, där det huvudsakliga arbetet ska ske, men man
behöver REPETERA/ BEFÄSTA/ ÖVA/ FÖRHÖRAS hemma. Har man varit borta/
sjuk (eller arbetat ineffektivt) så kan man behöva arbeta ikapp hemma. Det kan
också hända någon gång att man får vara kvar en stund efter skolan och jobba
ikapp om man av olika orsaker ej klarat läxförhör/ prov. Nu i år 4 byggs många
”grunder” som man behöver behärska för att kunna ”bygga vidare” allt mer utvecklade
kunskaper.
Ni är alltid välkomna att komma och vara med en stund/ en dag i
skolan; gör det!
Många hälsningar Lill
Till föräldrar
angående
LÄSTRÄNING HEMMA
En
god läsförmåga är grunden till nästan allt skolarbete. Vissa barn läser mycket
och gärna, andra lite och ogärna. Jag har märkt att läsförmågan skiftar mycket
i klassen, och därför satsar vi extra mycket på ren lästräning ett tag
framöver. Eleverna kommer att ha en liten, liten läsläxa hemma varje dag. Detta
för att träna läsfärdigheten samt stimulera läsintresset hos alla. Uppgiften
består i att läsa den KORTA läxtexterna tyst + högt fyra dagar i veckan.
Texten skall läsas/ övas tills eleven kan läsa högt HELT
UTAN ATT STAKA SIG, MED BRA FLYT, RÄTT UTTAL OCH BETONING.
Detta
innebär att vissa kommer att behöva öva mer än andra. Låt ditt barn öva tyst
först, och sedan läsa upp högt. Ge inte upp förrän det flyter ”perfekt”.
Lite, varje
dag, ger stor utdelning i längden.
Det
är mycket viktigt att stötta och stimulera barnens läsning i övrigt, exempelvis
genom att:
·
Lyssna på barnet när det läser högt
·
Prata
om/diskutera texter, förklara svåra ord om du kan.
·
Läs
själv högt för barnet.
·
Försök
att skapa en positiv stämning kring läsningen. Fokusera på framstegen/det som
går bra, ge beröm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar