De har fått nedanstående papper som tar upp vad de behöver kunna inför provet och var de kan läsa om detta.
Mål/vad du ska kunna när vi jobbat klart med NO kapitel 5:
Kemi och miljö
Du ska kunna förklara begreppen och ge ett exempel:
Grundämne (GB s. 88)
· Kemisk förening (GB s. 88)
· Lösning (Gb s.92)
· kemisk reaktion (GB s. 91)
Du ska kunna förklara:
· Vad som händer med järn som ligger
utomhus. (GB s. 91)
· Begreppen: kemist, alkemist,
blandning (GB s. 86,87,93)
· Minst tre av begreppen: atom,
kondensera, konservera, legering, lösningsmedel, sopsortera, utsläpp, eller
övergödning. (hela kapitlet)
· Varför man konserverar mat. (AB s. 70)
· Varför en sockerkaka blir platt om du
glömmer ha i bakpulver eller bikarbonat. (GB s. 91 och gula
NO-skrivboken)
· Hur man kan skydda saker från att rosta
och varför det är viktigt. (GB s. 91)
· Varför det är bra att vi sorterar våra
sopor och var man lämnar olika sopor. (GB s. 96-97 AB s. 66)
· Hur utsläpp från ex. en fabrik i
städer kan påverka naturen ”långt bort” till exempel på landet. (GB s. 98 AB
uppgift 27, s. 68)
Du behöver också kunna: (GB s. 94-95)
· Att kemisk surhet mäts i pH och att
neutralt pH-värde är 7.
- sura ämne ex. ättika har pH-värde 6 till 0.
- ämnen som INTE är sura kallas basiska, ex. tvättmedel.
AB = arbetsboken/aktivitetsboken GB = grundboken
Inför diagnosen är det också bra att träna på de begrepp som finns utlagda på glosor.eu (se lillsskolsida) för att bli säkrare på hur du använder dem i dina förklaringar.
Du kan också logga in på inläsningstjänst.se och lyssna på texten i boken/se filmer på svenska men även andra språk. OBS! du måste vara inloggad för att kunna se filmerna.
Bingel.se: Gå in på ön och välj boken Koll på NO 5, sedan kapitel 1 (ny version).
LÄNK TILL GLOSOR. EU träna begrepp
Labba-bota det sura
Labba-rost
Labba-jästöversvämning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar