Etiketter

torsdag 5 mars 2020

Inför NO-diagnos 3; Sinnena i klass 5A och 5B


Torsdag 12/3 klass 5B och fredag 13/3 klass 5A

Alla elever har fått en sammanfattning av mig och en beskrivning av vad de behöver kunna med sidhänvisningar till No-böckerna. Jag har lagt in länkar i slutet av detta inlägg.

Sammanfattningen bygger på texten i Läroboken s.44-65, du kan även läsa igenom dem. 

Du kan även träna begrepp och svar på vissa av frågorna via glosor.eu.

Se filmer via studi.se (även på arabiska, somaliska, tigrinska) 

Träna via Bingel.se, gå in på ön, välja bok Koll på No 5; kapitel 3.

Lyssna på texten i boken via Inläsningstjänst (även på arabiska, somaliska och tigrinska)
App finns på elevernas I-pad.

OBS! För att kunna träna via Inläsningstjänst, bingel och studi.se måste du vara inloggad.  


Mål/vad du ska kunna när vi jobbat klart med NO kapitel 3: Sinnena

Du ska veta:

·      Vilka våra sju sinnen är (namnet på dem). GB.s,46

·      Vilket sinne vi använder i olika situationer.
  t.ex när du lyssnar på musik= hörselsinnet.  se tidigare läxa.

·      Vilka olika smaker du känner/kan urskilja.  GB. s,57

·      Hur ögats ömtåliga hinnor skyddas. GB. s,47

·      Något djur som hör bra, ser bra och framförallt använder sitt luktsinne. GB. s,46


Du ska kunna förklara:
·      Vad eko är. GB. s, 53
·      Vad hjärnan har för uppgifter. GB.s, 60.
·      Varför hjärnskakning och svimning är farligt för hjärnan. GB. s,63.
·      Varför du måste sova/vad händer i din kropp när du sover. GB. s, 62.
·      Varför fönstren kan ”skallra” om någon spelar hög musik i närheten. GB. s,52.
·      Hur man kan vara blind fast ögonen fungerar perfekt.
·      Varför det du äter inte smakar lika gott när du är förkyld. GB. s, 57
·      Ljusets brytning, ex. som när vi la en penna i glas med vatten och den såg avbruten ut.   AB.  s, 29 experiment 7.
·      Varför du upplever ”värme och kyla” olika mycket när du tex. badar i sjön en solig dag/en regnig dag. AB. s, 38 experiment 36.
·      Hur reflexrörelsen att ex. dra bort handen från en varm platta eller något vasst föremål går till. GB. s, 60.

Du behöver också kunna:

·      (Rita) och beskriva hur vi kan höra ljud och då använda begreppen ljudkälla, ljudvågor och vibration/vibrera i din förklaring. GB. s, 52 och tidigare läxa.

·      Ge exempel på något du kan bli beroende av. GB. s, 64-65.

AB = arbetsboken/aktivitetsboken        GB = grundboken 






Länkar hittar du här nedanför:

TRÄNA VIA GLOSOR.EU

Bingel.se     

Studi.se


Logga in på Inläsningstjänst hemma (utan skol I-pad)
OBS! När du loggat in väljer du bokhyllan för att se dina läromedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar